Blue Flower

Het team bestaat uit een arts (anesthesioloog of traumachirurg), een piloot en een verpleegkundige. De arts is opgeleid om eerste hulp te verlenen buiten het ziekenhuis in sterk uiteenlopende omstandigheden. Op deze manier hoeft meer uitgebreide behandeling, zoals alleen in een ziekenhuis gegeven kan worden, niet pas in het ziekenhuis gestart te worden.

Functieverdeling bij een Mobiel Medisch Team

Functie van de arts

De arts heeft de functie waar het binnen het MMT eigenlijk om draait: het aanvullen van de reguliere ambulancezorg met medisch-specialistische kennis en handelingen. De aanvulling vindt vooral plaats op gebied van de zogenaamde ABC instabiele patiënten; patiënten met een bedreigde luchtweg (Airway), ademhaling (Breathing) of bloedsomloop (Circulation). Wanneer een van deze vitale functies niet of verminderd aanwezig is, is het noodzakelijk dat deze zo snel mogelijk hersteld wordt (ofwel stabilisatie van vitale functies). Een 'MMT-arts' kan hier, met behulp van zijn/haar kennis en een aantal handelingen aan bijdragen. Ook als er sprake is van een langdurig beknelde patiënt kan de MMT-arts een meerwaarde voor de zorg aan de patiënt betekenen.

Een voorbeeld van die meerwaarde is 'intuberen' (het inbrengen van een buis in de luchtweg om te kunnen beademen). Binnen de reguliere ambulancezorg kan en mag een ambulanceverpleegkundige intuberen, maar uitsluitend als dit mogelijk is zonder medicatie. Als het niet mogelijk is zonder medicatie te intuberen, dan wordt er anesthesiologische medicatie (algehele anesthesie) aan een patiënt in kritische conditie en in de moeilijkst denkbare omstandigheden gegeven. In Nederland is besloten die handeling bij medisch specialisten te houden in verband met het risico op complicaties. Er wordt dus 'narcose gegeven', vandaar ook dat veel MMT-artsen een achtergrond binnen de anesthesiologie hebben. Andere handelingen die wel door de MMT-arts, maar niet door de ambulanceverpleegkundige gedaan worden zijn (onder andere) het inbrengen van een thoraxdrain (een siliconen slangetje dat wordt ingebracht in de borstholte om bloed en/of lucht weg te laten lopen zodat het slachtoffer weer beter kan ademen of worden beademd), het geven van bepaalde infuusvloeistoffen (om zwelling van de hersenen tegen te gaan en/of de bloedsomloop tijdelijk te ondersteunen) en als laatste is het mogelijk voor een MMT-arts om ter plaatse extremiteiten te amputeren mocht dit nodig zijn om het slachtoffer te bevrijden.

Functie van de verpleegkundige

De taken van de verpleegkundige vallen eigenlijk in twee delen uiteen:

Tijdens de vlucht in de helikopter heeft de verpleegkundige een ondersteunende vliegtechnische taak. De belangrijkste taak is de navigatie, maar alle verpleegkundigen zijn ook in het bezit van het RT-certificaat en mogen daartoe ook de communicatie met de luchtverkeersleiding overnemen. Daarnaast assisteren zij de vlieger bij het doorlopen van de checklists en de noodprocedures. Daartoe heeft hij/zij een aanvullende opleiding gevolgd en worden jaarlijks bijgeschoold en gecheckt. In tegenstelling tot de arts (die luchtvaarttechnisch slechts een passagier is) is de verpleegkundige dan ook een 'crew member'. Samen met de piloot zorgt de verpleegkundige ervoor dat het team zo snel mogelijk op de plaats van bestemming arriveert. De verpleegkundige wordt in luchtvaarttermen ook wel HEMS (Helicopter Emergency Medical Services) Crewmember genoemd. Wanneer de helikopter niet kan vliegen (door weersomstandigheden of door technische storingen) of als tijdens nachtelijke uren de ongevalslocatie in een bepaalde straal valt, gaat het MMT per auto naar het ongeval. De MMT's van Amsterdam en Groningen (LL1 en LL4) maken in dat geval gebruik van een ambulancechauffeur/HLO om het MMT voertuig te besturen. Bij de MMT's van Rotterdam en Nijmegen (LL2 en LL3) besturen de verpleegkundigen het voertuig. Zij hebben hiertoe een aanvullende rijopleiding gevolgd. De helikopterpiloot gaat over het algemeen niet mee wanneer het team gebruikmaakt van de auto.

Tijdens de behandeling assisteert de verpleegkundige de arts en vult samen met de arts de aanwezige ambulancebemanningen aan. De verpleegkundigen van het MMT zijn allen ambulance- of SEH-verpleegkundigen en hebben daarnaast ook een achtergrond binnen de anesthesie en/of IC. Dit betekent dat de verpleegkundige, net als de arts en de ambulancebemanning, ook buiten het MMT-werk vaak met 'vitaal bedreigde' patiënten te maken heeft.

Functie van de piloot

De piloot zorgt voor het besturen van de helikopter. Hij heeft veel vliegervaring opgedaan bij de marine, luchtmacht of, (heel soms) bij civiele helikoptervluchten voordat hij met de traumahelikopter mag vliegen. Dit moet ook wel omdat het vliegen met de traumaheli veel druk met zich meebrengt. Vaak hoort de piloot ook pas in de helikopter waar de vlucht heen gaat en moet hij landen op plaatsen waar dit niet gebruikelijk is. De lifeliners 1, 2, 3 en 4 zijn 24 uur per dag inzetbaar en kunnen dus ook nachtvluchten maken. Ook dit eist natuurlijk veel van de piloot. Verder kan de piloot ondersteuning geven door allerlei zaken rondom het slachtoffer en het vervoer te regelen (net als een ambulancechauffeur). De piloot is verantwoordelijk voor de helikopter als het MMT op de plaats van een ongeval is. Aan boord van de helikopter is de piloot degene die de leiding heeft en hiermee ook de verantwoordelijkheid.

Helikopter-MMT's

Standplaats Amsterdam
Lifeliner 1
(VUmc)
Rotterdam
Lifeliner 2
(Vliegveld R'dam)
Nijmegen
Lifeliner 3
(Vliegbasis Volkel)
Groningen
Lifeliner 4
(UMCG heliplatform)
Dekkende regio's Noord-Holland, Noord-Utrecht; Flevoland en Texel. Zeeland; Zuid-Holland, West-Brabant en Zuidwest Utrecht. Oost-Brabant, Gelderland, Noord-Limburg, Zuidoost-Utrecht Groningen, Friesland, Drenthe, IJsselland en Waddeneilanden (excl. Texel)
Kleur in kaartje: Groen Rood Geel Blauw
Helikopter EC-135 T2+ EC-135 T2+ EC-135 T2 EC-135 P2+
Roepnummer PH-EMS PH-MAA PH-ELP PH-MMT
Eigenaar ANWB ANWB ANWB ANWB i.s.m. ADAC
Squawk code 6221 6222 6223 6224
Oproepbaarheid De helikopters Lifeliner 1 (Amsterdam), Lifeliner 2 (Rotterdam), Lifeliner 3 (Volkel) en Lifeliner 4 (Groningen) zijn inmiddels 24 uur per dag inzetbaar, zover het weer het toestaat. Anders wordt gebruikgemaakt van het MMT-voertuig.

Dekkende regio's MMT

Lifeliner 1

De Lifeliner 1 is operationeel vanaf het VU Medisch Centrum te Amsterdam. Bovenop het VU, bevindt zich de helihaven.De MMT-artsen zijn werkzaam bij het VU of bij het AMC. De Lifeliner 1 was de eerste traumahelikopter in Nederland in 1995.

De helikopter is van ANWB Medical Air Assistance BV en is een Eurocopter EC-135. De registratie van deze heli is PH-HVB, maar de luchtverkeersleiding en de MKA kennen hem als Lifeliner 1. Het inzetgebied is Noordwest Nederland.

 
  PH-HVB   
       

Lifeliner 2

De Lifeliner 2 is operationeel vanaf Rotterdam Airport. Zij beschikken daar over een eigen hangar met enkele facilitaire ruimtes. De Lifeliner 2 is inzetbaar vanaf 1997.

De helikopter is van ANWB-MAA en is een Eurocopter EC-135. De registratie van deze heli is PH-MAA, maar de luchtverkeersleiding en de MKA kennen hem als Lifeliner 2. Het inzetgebied is Zuidwest Nederland.

   PH-MAA  
       

Lifeliner 3

 

De Lifeliner 3 is operationeel vanaf Vliegbasis Volkel, zij beschikken daar over een eigen hangar met enkele facilitaire ruimtes. Voor dat ze Vliegbasis Volkel als thuisbasis kregen vlogen ze vanaf vanaf het dak van het UMCN. De Lifeliner 3 is inzetbaar vanaf 2001.

De helikopter is van ANWB-MAA en is een Eurocopter EC-135. De registratie van deze heli is PH-ELP, maar de luchtverkeersleiding en de MKA kennen hem als Lifeliner 3. De lifeliner 3 begon als eerste van de 4 Nederlandse Lifeliners met het donkervliegen. Na een succesvolle proef hebben sinds februari 2011 alle 4 de lifeliners in Nederland toestemming om in het donker te vliegen.

 

  PH-ELP  
       

Lifeliner 4

De Lifeliner 4 is operationeel vanaf het dak van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De Lifeliner 4 is inzetbaar vanaf 2001. De helikopter is van ADAC, zij vliegen dit contract samen met de ANWB.

ADAC zorgt voor een helikopter en ANWB-MAA zorgt dat de helikopter operationeel inzetbaar is. Het is ook een Eurocopter EC-135. De registratie van deze heli is PH-MMT, maar de luchtverkeersleiding en de MKA kennen hem als Lifeliner 4. Het inzetgebied is Noord Nederland en een deel van Duitsland.

 

  PH-MMT  

 

2a1c1d8   

Het officiële Twitteraccount van Lifeliner Nederland. Hier volgt u inzetten van de Nederlandse traumahelikopters.

Lifeliner Nederland
@LifelinerNL

     
2a1c1d8  

Lifeliners P2000 Meldingen, waar mogelijk met positie (let op dit gaat niet altijd goed maar we doen ons best ;) )

P2000 Lifeliners
@waarisdebrand